5 sił Portera. Skuteczna metoda analizy ryzyka

5 sił Portera. Skuteczna metoda analizy ryzyka

5 sił Portera. Co to za metoda?

5 sił Portera, to metoda, dzięki której jesteśmy w stanie lepiej przeanalizować ryzyko. Jak samo nazwa wskazuje, opiera się ona na pięciu czynnikach, które mogą okazać się kluczowe podczas analizy ryzyka. O jakie czynniki chodzi?

Groźba nowych wejść oraz siła przetargowa

Pierwszą z pięciu sił Portera jest groźba nowych wejść. Jak wiemy, w biznesie nie ma miejsca na przyjaźnie i bezinteresowne wsparcie. Każdy jest dla siebie konkurencją i jednym z celów jest zmiażdżenie przeciwnika. Jeżeli wkraczamy na rynek, to dla każdego innego przedsiębiorcy z naszej branży stajemy się zagrożeniem. My również powinniśmy zastanowić się nad tym, kto może zagrozić nam.

Drugą ważną sprawą jest siła przetargowa naszych klientów. Jeśli ich siła przetargowa będzie duża, to łatwiej im będzie wywierać na nas nacisk. Chodzi tutaj o negocjowanie cen czy domagania się określonych zmian. Jeśli pozwolimy na to, aby nasi klienci zbyt twardo dyktowali nam warunki, możemy stracić na rentowności.

5 sił Portera a nasze relacje z dostawcami

Kolejną siłą jest siła przetargowa dostawców. Chodzi tutaj o te firmy i przedsiębiorców, którzy świadczą nam usługi i zaopatrują nas w towary. Jeżeli korzystamy tylko z jednego dostawcy, to w każdej chwili jedna jego decyzja może sprowadzić na nas kłopoty. Jeśli zwiększy swoje ceny, albo zmieni warunki, to my nie będziemy mieć zbyt dużego pola do manewru. Trudno będzie nam w ostatniej chwili go zmienić i po prostu z desperacji przystaniemy na warunki. Kluczowa może się więc okazać dywersyfikacja.

Konkurencja, konkurencja i jeszcze raz konkurencja

Kolejną rzeczą, która może powodować dla nas zagrożenie są substytucyjne wyroby i usługi. Chodzi tutaj o takie produkty i usługi, które można bez problemu zastąpić. Jeżeli nie będziemy mieć do zaoferowania niczego unikalnego, to może się okazać, że nasi klienci po prostu się od nas odwrócą i przejdą do konkurencji. Dopiero, gdy będziemy mieć coś ekskluzywnego, będziemy mogli udowodnić, że to do nas warto przychodzić i z naszych usług korzystać. W przeciwnym wypadku może być naprawdę krucho.

Ostatnim czynnikiem jest rywalizacji między firmami. Jeżeli chcemy wejść na jakiś rynek, to powinniśmy dowiedzieć się, jak zachowują się na nim firmy. Czy prowadzą między sobą jakiegoś rodzaju wojnę? Jeżeli rozpoczniemy biznes bez odpowiedniego przygotowania, to możemy się na tym bardzo boleśnie przejechać.