Druk wielkoformatowy i jego wykorzystanie w reklamie

Druk wielkoformatowy i jego wykorzystanie w reklamie

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy.” – ten kultowy już cytat ze Stuarta Hendersona idealnie oddaje istotę działań reklamowych. Największe marki świata wypracowały sobie tak mocną pozycję właśnie dzięki marketingowi, a w ich ślady idą miliony firm. Wybór narzędzi reklamy jest ogromny, przy czym nadal bardzo dużą popularnością cieszą się nośniki zewnętrzne, zbiorczo nazywane reklamą outdoorową. W jej produkcji wykorzystuje się druk wielkoformatowy. Wbrew nazwie nie jest on zarezerwowany wyłącznie dla największych firm.

Co to jest druk wielkoformatowy?

Każdy z nas choć raz zetknął się z nośnikiem wyprodukowanym przy wykorzystaniu druku wielkoformatowego – widujemy je codziennie spacerując ulicami miast, jeżdżąc samochodem czy komunikacją miejską, chodząc na różnego rodzaju wydarzenia. Druk wielkoformatowy to nic innego, jak rodzaj druku cyfrowego, w ramach którego przygotowuje się duże nośniki reklamowe. Za przykład mogą nam tutaj posłużyć:

  • bannery,
  • billboardy,
  • plakaty,
  • szyldy,
  • balony i inne reklamy pneumatyczne,
  • systemy wystawiennicze,
  • siatki wielkopowierzchniowe,
  • pojazdy (oklejone folią z nadrukiem).

To warto wiedzieć

Druk wielkoformatowy najczęściej wykonuje się na specjalnym papierze, banerach oraz folii.

Reklama wielkoformatowa stała się tak oczywistym elementem krajobrazu polskich miast, miasteczek i wsi, że trudno byłoby nam sobie wyobrazić jej całkowite zniknięcie. I choć nie brakuje głosów twierdzących, że duże nośniki wprowadzają estetyczny chaos, to z drugiej strony trzeba pamiętać o potrzebach zarówno reklamodawców, jak i odbiorców ich usług.

Druk wielkoformatowy pozwala obu grupom się „spotkać”, dzięki czemu rozwija się gospodarka. Duże nośniki reklamy są bardzo skutecznym narzędziem docierania z przekazem marketingowym do konsumentów, tym ostatnim ułatwiając zapoznanie się z aktualnymi promocjami czy znalezienie potrzebnych producentów lub usługodawców.

Najważniejsze zalety reklamy wielkoformatowej

Trzeba zacząć od doskonałej widoczności nośników reklamy, a tym samym zamieszczonych na nich informacji. Reklama wielkoformatowa ma to do siebie, że siłą rzeczy dostrzegamy ją wykonując różne inne czynności, na przykład prowadząc samochód czy bawiąc się na imprezie. W czasach, gdy w praktycznie każdej branży panuje bardzo silna konkurencja, marki muszą robić wszystko, aby tylko zagwarantować sobie dotarcie do potencjalnych klientów. W przypadku reklamy outdoorowej taką gwarancję dają właśnie wielkie formaty.

Ważną zaletą druku wielkoformatowego, a tym samym produkowanych przy jego pomocy nośników, jest uniwersalność ich zastosowania. Mamy na myśli to, że reklamę outdoorową można umieścić w wielu różnych lokalizacjach, które dają potencjalnie największe korzyści wizerunkowe czy po prostu zapewniają najlepszą widoczność nośnika. Najczęściej wykorzystuje się do tego:

  • ogrodzenia
  • elewacje budynków,
  • stacjonarne billboardy,
  • przystanki komunikacji miejskiej,
  • pojazdy (autobusy, samochody osobowe, tramwaje).

Szczególnym rodzajem reklamy wielkoformatowej są nośniki pneumatyczne, takie jak chociażby balony. Mają one tę zaletę, że są w pełni mobilne. Oznacza to, że nie ma żadnego problemu z szybką zmianą lokalizacji reklamy, aby np. zwiększyć jej efektywność czy przenieść kampanię w zupełnie inne miejsce.

Metody druku

Drukarnie wielkoformatowe wykorzystują dziś najróżniejsze metody nanoszenia projektów graficznych na materiał bazowy. Dzięki temu mogą dopasować konkretną technologię nadruku do potrzeb klienta oraz jego możliwości finansowych, do planowanego sposobu ekspozycji nośnika (na zewnątrz czy wewnątrz pomieszczeń), jak również oczekiwań w zakresie precyzji odwzorowania barw czy czasu realizacji zamówienia.

Obecnie do produkcji nośników wielkoformatowych stosuje się takie technologie nadruku, jak:

  • ink, czyli technologia atramentowa,
  • solwent,
  • ekosolwent,
  • termosublimacja,
  • offset,
  • druk lateksowy,
  • druk UV.

Szczególną uwagę warto zwrócić na tę ostatnią technologię, która jest coraz chętniej wykorzystywana w branży marketingowej. Druk UV charakteryzuje się znakomitym odwzorowaniem barw, co z kolei przekłada się na atrakcyjność i czytelność nośnika reklamowego. Dodatkowo wykonany nadruk jest bardzo odporny na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie niekorzystnych czynników środowiskowych, takich jak deszcz, niska i wysoka temperatura, promieniowanie słoneczne czy wysokie zanieczyszczenie powietrza.

Tak szeroki wybór metod druku wielkoformatowego sprawia, że można pokusić się o wykonanie praktycznie dowolnego nośnika i to bez względu na jego przeznaczenie. Co ciekawe wydruki w skali maksi wykorzystuje się nie tylko w branży reklamowej, ale też w designie wnętrz czy do ozdabiania pojazdów.

Jedną z najbardziej renomowanych drukarni w Polsce jest Grupa Luxpol, która już od 25 lat oferuje druk wielkoformatowy klasy premium na potrzeby m.in. kampanii indywidualnych czy eventów.