Jak prowadzić działania marketingowe na Instagramie?

Jak prowadzić działania marketingowe na Instagramie?

Ponad 500 milionów ludzi używa Instagrama codziennie, a ponad 5 milionów firm korzysta z tej aplikacji, żeby opowiedzieć swoją historię poprzez zdjęcia, połączyć się z fanami oraz budować własną markę. Jednak – jeśli jesteś nowym użytkownikiem – może być to dla Ciebie przytłaczające, bo jak wyróżnić się w takim tłumie zdjęc?

Bez obaw, początek przygody z Instagramem jest łatwiejszy, niż może się wydawać!

Czy warto promować się na Instagramie?

Nie da się ukryć, że wzrost popularności Instagrama był i jest piorunujący. Warto zatem zainwestować swój czas i zaplanować strategię marketingową na tym portalu. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci w prowadzeniu firmowego profilu i zdobywaniu większych zasięgów, które wielokrotnie przetestowaliśmy w agencji marketingowej WBIZNES.

Młodzi odbiorcy lubią aktualnie modną, kreatywną i przydatną treść

Największą grupę użytkowników Instagrama- ok. 25,2% – stanowią użytkownicy w wieku 24 – 34 lat, kolejna grupa to młodsi użytkownicy w wieku 18 – 24 lat, jest to 20,6 % instagramowiczów.

Z Instagrama korzysta więcej młodych użytkowników niż z Facebooka, Twittera, LinkedIn czy Pinteresta.

Jeśli twój target to ludzie w wieku od 18 do 49 lat – to Instagram może być świetną platformą potrzebną, by dotrzeć do potencjalnych klientów oraz pobudzić zainteresowanie obecnych klientów.

Jak zwiększyć zainteresowanie na twoim biznesowym profilu?

  • bądź ponadprzeciętny – oferta, produkt, który posiadasz tylko Ty, dająca poczucie wyjątkowości (prestiżu), to coś co, szczególnie cenią młodzi ludzie
  • wrzucaj zdjęcia w wysokiej jakości – instagramowicze kochają piękną treść, zdobędziesz ich dobrej jakości obrazkami czy filmami
  • nastolatkowie opisują Instagram w trzech słowach: bieżący, kreatywny, przydatny (+sarkastyczny) – dlatego oczekują takiej samej treści od firm

Częstotliwość postów nie jest tak ważna, spójność dodawania treści o wiele istotniejsza

Im częściej dodajesz posty, tym więcej zdobywasz lajków i followersów. Jednak dodawanie kilka zdjęć kilka razy dziennie na Instagrama, to lekka przesada. Twój odbiorca może nie być przyzwyczajony do takiej ilości, poza tym tworzenie jakościowej treści tych postów zajęłoby mnóstwo czasu. Ustal harmonogram będący twoim znakiem rozpoznawalnym, np. dodawaj posty każdego dnia o godz. 18.

Nie ma optymalnego czasu na dodanie posta

Badania, jak i wnioski z działań naszej agencji marketingowej pokazują, że najwięcej postów jest dodawanych w godzinach popołudniowych – wtedy jest najwięcej osób online.

Dużo osób korzysta z telefonów w czasie lunchu, tak więc najlepsza godzina na dodanie posta jest w 100% zależna od twoich własnych upodobań. Jedyne co możesz sprawdzić to statystyki na Instagramie, które określą optymalny czas, kiedy twój zasięg będzie największy. Swoją drogą, jeżeli Twoje treści będą wystarczająco dobre, to odbiorcy będą specjalnie uruchamiali aplikację – tylko dla Ciebie ;)) 

Korzystaj z „Instagram stories”

Popularne „stories” to relacja (wideo, zdjęcie, gif itd.) z tego, co się działo w ostatnich 24. godzinach w twojej firmie. Statystki pokazują, że firmy korzystające z tej opcji zwiększyły współczynnik zainteresowania klientów. Wystarczy chociaż raz w tygodniu przypomnieć o sobie, dodając stories związaną z aktualną promocją, nowym produktem, konkursem. 

Używanie hashtagów i lokalizacji zapewni największy zasięg posta

Jeśli chcesz, żeby coraz więcej osób się dowiedziało o twojej firmie – używaj hashtagów i oznaczaj lokalizację firmy. Wykorzystanie chociaż jednego hashtagu zwiększy zasięg posta o 13% niż niedodanie hashtagu w ogóle. Według badań posługiwanie się dziewięcioma hashtagami jest najkorzystniejsze w zdobywaniu nowych followersów. Jednak nadużywanie hashtagów nie oznacza większego zasięgu, wręcz przeciwnie. Możesz maksymalnie wykorzystać 30 hashtagów. 

Filmy lepsze od zdjęć

W przypadku Facebooka to stwierdzone, że zasięg filmów czy relacji live jest większy niż tradycyjnych postów ze zdjęciem. Na Instagramie to zdjęcia stanowią najlepszą treść, lecz te dane pomału się zmieniają. Najlepsza strategia jest eksperyment, dodaj post ze zdjęciem, następnie zamieść film na Instagramie. Twoi obserwujący powiedzą Ci za pomocą serduszek, który z postów im się bardziej spodobał.

Jeśli dopasujesz treść postów do obserwujących Ciebie ludzi, to zdobędziesz ich zaangażowanie

Gwarantowany wzrost odbioru zapewnią zdjęcia Twoich klientów wykorzystujących Twoje produkty. Jeśli wykonasz repost, czyli umieścisz zdjęcie swojego klienta na swoim firmowym profilu, to dodasz sobie tym samym popularności. Treść dedykowana użytkownikowi (user generated content) to świetna strategia do eksperymentowania i zdobywania większej liczby odbiorców. 

Długość nagłówka nie wpływa na zainteresowanie

Ogólne rekomendacja dla tworzenia postów na Instagramie to zwięzłość. Zwiększenie zainteresowania zapewnią Ci posty zawierające nie więcej niż 150 znaków. Dzieje się tak, ponieważ Instagram pokazuje tylko pierwsze trzy linie tekstu pod zdjęciem, natomiast cała treść jest dostępną po naciśnięciu opcji „więcej”.

Marketing w social mediach to bardzo indywidualna, specyficzna strategia. Co może działać w innych firmach, nie zawsze musi się sprawdzić w twoim profilu. Ważne, by eksperymentować, formować własne hipotezy, testować różne pomysły oraz analizować rezultaty.

Chyba najwyższa pora zacząć działania na Instagramie, prawda? 

Jeżeli już wstawiłeś/wstawiłaś pierwsze zdjęcia bądź filmy – to świetnie. Nie spoczywaj na laurach. W agencji marketingowej WBIZNES widzimy, że regularne działania są o wiele ważniejsze, niż “złoty strzał” tj. viral. Tzn. one również są ważne, ale nie mniej niż świadomość, że masz stały kontakt z grupą docelową.

Autor:

Wojciech Bizub