Jakie aspekty należy wziąć pod uwagę ustalając cenę produktów i usług?

Jakie aspekty należy wziąć pod uwagę ustalając cenę produktów i usług?

Cena stanowi jeden z głównych aspektów na który klienci zwracają uwagę podczas zakupów. Dlatego tak istotne jest właściwe dopasowanie cen do oferowanych produktów oraz usług. Pomocne mogą w tym być tzw. strategie cenowe. Czym one właściwie są i jakie kwestie należy wziąć pod uwagę ustalając ceny? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w naszym artykule. Zapraszamy do lektury.

Cena czyni cuda

Nie trzeba być ekspertem z zakresu ekonomii, aby zauważyć, że cena produktów oraz usług stanowi jeden z kluczowych czynników, które mogą zachęcić lub zniechęcić potencjalnego klienta do ich zakupu. Stąd też z perspektywy przedsiębiorców tak istotne jest przypisanie produktom oraz usługom cen, które pozwolą osiągnąć jak najwięcej korzyści biznesowych. Pomocne mogą w tym być tzw. strategie cenowe. Jest to o tyle istotne, iż cena, które będzie niespójna z produktem może spowodować na przykład jego złe pozycjonowanie lub też całkowicie uniemożliwić jego sprzedaż. Nierzadko zdarza się tak, że przedsiębiorcy mają obawy przed ustalaniem zbyt niskich lub zbyt wysokich cen, które mogłyby prowadzić do zmniejszenia zainteresowania danymi usługami bądź produktami. Warto dokonać szczegółowych analiz tak, aby wybrana strategia cenowa została jak najlepiej dopasowana do konkretnego rynku i rodzaju sprzedaży.

Kilka najpopularniejszych strategii cenowych

Istnieje wiele strategii cenowych, a każda z nich sprawdzi się w innej sytuacji. Jedną z najpopularniejszych jest strategia cenowa polegająca na obniżaniu ceny (z ang. price skimming). Stosując tę strategię sprzedaż rozpoczyna się z wysoką ceną, aby następnie stopniowo ją obniżać. Z kolei inna popularna strategia bazuje na psychologii i określa się ja mianem strategii psychologicznej (z ang. psychological pricing). W takim podejściu zadnie polega na wywołaniu u odbiorcy emocjonalnej reakcji. Przykładem takiego sposobu ustalania cen jest na przykład stosowanie różnego rodzaju „gratisów”, kończenie cen na .98, .99 czy 95., czy też obniżanie cen przy jednorazowym zakupie większej ilości danego produktu. Dość dużą popularnością cieszy się też tzw. strategia niskich cen (z ang. penetration pricing) – zwłaszcza na początku sprzedaży. ,

Jak dobrać właściwą strategię cenową?

Tak naprawdę nie istnieje jedna, „właściwa” strategia cenowa dla konkretnej grupy produktów czy też konkretnego rynku. Wybór podejścia w ustalaniu cen jest procesem złożonym i zależy od wielu czynników. Jeśli prowadzisz swój biznes i zastanawiasz się, jak dobrać strategię cenową, musisz rozważyć kilka kluczowych zagadnień. Należy przede wszystkim zdefiniować odbiorców do których skierowana jest oferta firmy oraz określić ich siłę nabywczą. Nie bez znaczenia jest również analiza cen podobnych produktów oferowanych przez konkurencję. Pomocne może okazać się skorzystanie z oferty specjalnych oprogramowań, które umożliwiają monitoring cen u konkurencji.