Koszty początkowe – jak obliczyć, ile będzie kosztować firma?

0
10

Założenie firmy wiąże się z kosztami, które należy ponieść w związku z wszelkimi formalnościami, reklamą, rozruszaniem firmy, ale również zakupieniem narzędzi pracy, czy wynajmem lokalu. Jak prawidłowo oszacować koszty początkowe własnego biznesu? Co należy wziąć pod uwagę, planując początkowy budżet i czego unikać?

Rejestracja firmy

Na początek musimy ustalić, jaką postać prawną będzie miała twoja firma. Najtańsze są spółki cywilne oraz jednoosobowa działalność gospodarcza, ponieważ sam proces rejestracji w tych dwóch przypadkach jest bezpłatny. Natomiast jeżeli planujemy założyć spółkę handlową wówczas, konieczne będzie wpisanie spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Wpis taki kosztuje 500 zł opłaty sądowe, doliczyć jednak należy 100 zł za ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. W związku z podpisaniem umowy cywilnoprawnej w formie aktu notarialnego, do tego dochodzi nam jeszcze podatek od czynności cywilnoprawnych, wynosi on odpowiednio 0,5 % wartości wkładów wniesionych w spółkę. Oczywiście w takiej sytuacji trzeba pamiętać o opłacie za notariusza.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Większość początkujących przedsiębiorców poza oczywiście jednoosobową działalnością gospodarczą, wybiera spółkę z o.o. Wkład na początek to zaledwie 5000 złotych. Jednocześnie jest to bezpieczna forma, ponieważ jak sama nazwa wskazuje, istnieje ograniczenie odpowiedzialności, za zaciągnięte zobowiązania przez firmę. Odpowiadają za nie tylko firma, a nie wspólnicy. Koszt rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym wynosi 500 zł, plus do tego 100 zł opłaty, za ogłoszenie w monitorze sądowym. Koszty notarialne zaczynają się od 350 zł wzwyż. Jeżeli chodzi o składki ZUS to jeżeli w firmie jest dwóch wspólników lub więcej ponosi się je w normalnej wysokości. W przypadku jednego wspólnika przyznaje się składkę preferencyjną lub standardową opłatę bez ulgi.

Inne opłaty związane z profilem działalności

Jeżeli planujemy prowadzić kantor walutowy, musimy przygotować się na dodatkową opłatę w wysokości 1087 złotych. Podobnie jest w przypadku sklepów, w których sprzedawany jest alkohol lub wyroby tytoniowe, wówczas musimy opłacić specjalną koncesję. W takiej sytuacji należy przygotować się na koszt od 3 do 4 tysięcy złotych.

Aby twoje finanse oraz biznes były bezpieczne, warto zainwestować w księgową, oraz radcę prawnego/prawnika. Wszystko po to, aby uniknąć problemów oraz prawidłowo prowadzić rozliczenia własnego biznesu. Wówczas musimy doliczyć opłatę pensji dla pracownika, wszystko zależne jest jednak od tego, na jakiej zasadzie będą świadczyć usługi.

Koszty lokalu lub franczyzy

Jeżeli planujemy mieć własne biuro/lokal musimy doliczyć koszta zakupu lub wynajmu. Do tego dochodzą koszta za media, internet, sprzęt konieczny do świadczenia usług oraz inne rzeczy potrzebne do prawidłowego funkcjonowania biura (w tym środki czystości). Osoby, która zdecydują się na franczyzę, dodatkowo muszą doliczyć koszta licencji.