Na czym polega sprzedaż B2B?

Na czym polega sprzedaż B2B?

Handel w internecie rozwija się bardzo szybko. Szczególną popularnością cieszą się sklepy detaliczne, oferujące towary klientom prywatnym. Ale biznes online to nie tylko sprzedaż klientom indywidualnym. Sporą część internetowego handlu zajmuje sprzedaż B2B. Na czym dokładnie polega?

Co to jest sprzedaż B2B?

Sklep B2B oferuje towary bądź usługi innym firmom. Zazwyczaj wolumen sprzedaży w takich sklepach jest znacznie większy niż w sklepach B2C (czyli skierowanych do klienta indywidualnego), jednakże nie jest to regułą. Niegdyś sklepy tego rodzaju działały przede wszystkim stacjonarnie, natomiast dziś, w dobie popularności handlu internetowego, znaczna część z nich przeniosła się do sieci. Dzięki temu zwiększyła się nie tylko popularność sklepów B2B, ale też nastąpił wzrost liczby potencjalnych klientów. Możliwość przedstawienia swojej oferty w wielu kanałach, wypromowanie marki i oferowanie produktów klientom z całego kraju, a nawet spoza jego granic sprawiło, że rynek B2B stał się znacznie bardziej konkurencyjny.

Sprzedaż B2B a sprzedaż hurtowa

Sprzedaż B2B nie musi wiązać się z oferowaniem klientom produktów w dużych, hurtowych ilościach. Sklep B2B nie jest zatem tożsamy ze sprzedażą hurtową. A jak to wygląda od strony technicznej? W tej kwestii sprzedaż business to business nie różni się znacząco od sprzedawania produktów klientom indywidualnym. Bardzo istotne jest posiadanie sprawdzonej, profesjonalnej platformy sprzedażowej. W przypadku sprzedaży B2B niezwykle ważna jest też możliwość integracji witryny z programami finansowymi i magazynowymi. Dzięki temu prowadzenie biznesu jest znacznie łatwiejsze i efektywniejsze. Łatwe wykonywanie rozliczeń, wsparcie dropshippingu czy możliwość dostępu do pliku XML to funkcje bardzo istotne w prowadzeniu sklepu internetowego typu B2B.

Sprzedaż B2B a marketing

Profesjonalny sklep B2B to nie wszystko. Bardzo ważne jest umiejętne dotarcie do potencjalnego klienta. Czy działania marketingowe w B2B są takie same jak w B2C? Niekoniecznie. Część kanałów może się pokrywać w obu rodzajach działalności, ale nie musi. Kampanie promocyjne i poszczególne działania reklamowe powinny być zawsze dostosowywane indywidualne do rodzaju prowadzonego biznesu oraz grupy docelowej. Najprawdopodobniej jednak kampanie marketingowe w Google czy pozycjonowanie to formy marketingu online, które sprawdzą się niemal zawsze, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności. Media społecznościowe to domena handlu detalicznego, choć mogą się też sprawdzić w przypadku działań B2B.